フィリップ・グラスが人工知能と芸術について語る
フィリップ・グラスが人工知能と芸術について語る
フィリップ・グラスの作品をコーパスにニューラルネットを訓練したもので、このプロジェクトの目標は、アートの新しい媒体としての人工知能の能力を見極め、ひいてはフィリップ・グラスと共同で作曲を行うことだそうな。
グラスは現時点の成果として作られた音楽、そして作曲や芸術についてもコメントしている
Audrey: How do you mean shape?
オードリー:形とはどういう意味ですか?
Philip: Let’s say you had an A theme, right? And then you had a B theme. And if you analyze this, there are a lot of ideas here, but they’re not being presented in a way that are favorable to the eye to the piece. For example, that whole ending, the parts <measures> 21 through to the end. Nothing is coming in there. You know, the easiest thing to do , and would work–If when you got through to <measure> 51, if you went and did the beginning again. The machine doesn’t think structurally as well as the human brain does. I understand what you’re saying, “The machine did it,” but what does the machine know? You know, the machine doesn’t have memory–when we hear a piece of music, we hear parts of it and sometimes we want to hear that part again. And a lot of the structure — When we structure a piece we use sometimes like an A section; B section; C section, D section and we know what that is. The machine doesn’t know the difference between them.
フィリップ:Aのテーマがあったとしましょう。そして、あなたはBテーマを持っていました。これを分析すると、ここにはたくさんのアイデアがありますが、それらは作品の目に好ましい方法で提示されていません。たとえば、その全体の終わり、部分 <小節> 21から最後まで。そこには何も入ってこない。ご存知のとおり、最も簡単な方法であり、機能します。<小節> 51に到達したときに、最初からやり直した場合。機械は人間の脳ほど構造的には考えていません。 「機械がやった」と言っているのは理解できますが、機械は何を知っていますか?ご存知のとおり、マシンには記憶がありません。音楽を聞くと、その一部が聞こえ、時にはその部分をもう一度聞きたいことがあります。そして多くの構造—ピースを構造化するとき、Aセクション、Bセクション、Cセクション、Dセクションのように使用することがあります。そして私たちはそれが何であるかを知っています。機械はそれらの違いを知りません。
What I am impressed with is the fact that the machine doesn’t make judgments that we make. We may say, “Oh, that’s a nice part. Can I hear that again?” The machine doesn’t do that, but as a composer, you do do that. The weakness of the piece is that no one is listening to it. But this is a very important part. This is the difference between machines and people. We have memory, we have preferences. We say, “I’d like to hear that again.” Machine doesn’t make judgments like that. All the machine is doing is putting out variations of what it did at the beginning–that in itself will not make a piece of music satisfying. What makes it satisfying is the way we hear it and the way we remember it and what we anticipate and when we hear the themes, the major themes, do we hear them again.
私が感銘を受けたのは、機械が私たちの判断を下さないという事実です。 「ああ、それはいい部分だ。もう一度聞こえますか?」機械はそれをしませんが、作曲家として、あなたはそれをします。この作品の弱点は、誰もそれを聞いていないということです。しかし、これは非常に重要な部分です。これが機械と人の違いです。私たちには記憶があり、好みがあります。 「もう一度聞きたい」と言います。機械はそのような判断をしません。マシンが行っているのは、最初に行ったことのバリエーションを出すことだけです。それ自体では、音楽を満足させることはできません。それを満足させるのは、私たちがそれを聞く方法と、私たちがそれを覚える方法と、私たちが期待すること、私たちがテーマ、主要なテーマを聴いたときであり、私たちはそれらを再び聞くのか、ということです。
Look, it’s the same if we were looking at a dance piece, we would analyze it the same way, right? If you listen, or if you read a poem, you’ll analyze it in a similar way. The emotional content and the structure are connected.
ほら、ダンス作品を見ていても同じです。同じように分析しますよね?聞いたり、詩を読んだりする場合も、同様の方法で分析します。感情的な内容と構造は関連しています。
Something is coming out of this that is important for you to know, which is that, the way we listen and the way we experience things is our ability to recall them and to understand them and to have preferences for them.
これから、あなたが知ることが重要な何かが生まれています。つまり、私たちが物事を聞く方法と経験する方法とは、それらを思い出し、理解し、好みを持つ能力のことです。
The thing about machines–it doesn’t do that. Now, you might be able to program that into a machine, but the question is whether the machine makes the same preferences that a human would and the answer is probably no. But this is a very interesting experience for me to hear this and say, “Oh, what’s wrong with it?” What’s wrong with it is no one’s listening to it. Now, there you have it. This is the difference between art and, let’s say, a bunch of ideas that don’t have an emotional direction to them.
機械についてのこと-それはそれをしません。 今、あなたはそれを機械にプログラムすることができるかもしれません、しかし問題は機械が人間がするのと同じ好みをするかどうかであり、答えはおそらくノーです。 しかし、これを聞いて「ああ、何が悪いの?」と言うのは、私にとって非常に興味深い経験です。 何が悪いのかというと、誰もそれを聞いていないということです。 今、あなたはそれを持っています。 これがアートと、たとえば、感情的な方向性を持たない一連のアイデアとの違いです。