🤖PRAGMATISM
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ダイジェスト
ウィリアム・ジェームズの「プラグマティズム」は8つの講義から成り、哲学の現状、プラグマティズムの意味、メタフィジックスの問題、一と多、プラグマティズムと常識、真理観、ヒューマニズム、宗教との関係を探求する。プラグマティズムは実証主義と合理主義の調停者として提案され、真理は信念の善であり、真理間の衝突を解消する。物質、神、設計、自由意志などのメタフィジックスの問題をプラグマティックに考察し、それぞれの問題における代替案が何を約束するかが重要である。哲学が全体性を求めること、世界が多くの方法で一つであることを説明し、知識の成長、先史時代の祖先が発見した常識概念を説明する。真理は現実との一致、つまり検証可能性、経験を通じて我々を成功させる能力を意味し、真理が成長することを説明する。新しい真理が考慮しなければならない三つの現実性、絶対的に独立した現実が見つけにくいこと、人間の貢献が遍在し、与えられたものを構築することを説明する。最後に、絶対的な有用性、世界の救済の二つの視点、プラグマティズムが改善主義であること、我々が現実を創造できることを説明する。
意見・深い思考・質問
プラグマティズムは事実と宗教、合理主義と実証主義の間の調停者としての役割を果たすが、その調停のプロセスや解決策の統合方法については明確ではない。また、プラグマティズムの真理観は真理が経験を通じて我々を成功させる能力を意味するが、これは真理の普遍性を否定するのではないか?真理が成長するという考え方は、真理が時間とともに変化するという意味なのか?プラグマティズムとヒューマニズムの関係性についても考察が必要である。また、プラグマティズムと宗教の関係性についても考察が必要である。プラグマティズムは改善主義であり、我々が現実を創造できると主張するが、これは神の役割を人間に移すという意味なのか?これは宗教的な視点とどのように調和するのか?
フラグメントとの関連性
Nishioのフラグメントはプラグマティズムの講義IIとIIIに関連している。講義IIではプラグマティズムの方法論と真理論について、講義IIIでは形而上学的問題のプラグマティックな考察について述べている。これらのフラグメントは私の研究ノートと関連性があり、プラグマティズムの理解を深めるのに役立つ。
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titles: PRAGMATISM, ぼやけた丸, Hatena2009-06-02, PAST re, Hatena2013-02-03
generated: 2023-08-18 02:55
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ダイジェスト
ウィリアム・ジェームズの「プラグマティズム」は、哲学の現在のジレンマ、プラグマティズムの意味、メタフィジックスの問題、一と多、プラグマティズムと常識、プラグマティズムの真理観、プラグマティズムとヒューマニズム、プラグマティズムと宗教という8つの講義から成る。
講義Iでは、全ての人が哲学を持ち、気質が哲学に影響を与えること、実証主義が宗教を欠き、合理主義が事実を欠くことを指摘。プラグマティズムはこれらを調停するシステムとして提案される。
講義IIでは、プラグマティズムが方法論としての歴史と特性、合理主義や知識主義との対比、真理理論としてのプラグマティズムを説明。真理は信念の善であり、真理間の衝突をプラグマティズムが解消する。
講義IIIでは、物質、物質主義、神、設計、自由意志といったメタフィジックスの問題をプラグマティックに考察。それぞれの問題における代替案が何を約束するかが重要である。
講義IVでは、哲学が統一性だけでなく全体性を求めること、世界が多くの方法で一つであること、一つの起源、一つの目的、一つの物語、一つの認識者といった概念をプラグマティックに考察。
講義Vでは、知識の成長、先史時代の祖先が発見した常識概念、科学的・哲学的な批判的段階と常識との比較を説明。
講義VIでは、真理とは現実との一致、つまり検証可能性、経験を通じて我々を成功させる能力を意味すること、真理が成長することを説明。
講義VIIでは、真理の概念、新しい真理が考慮しなければならない三つの現実性、絶対的に独立した現実が見つけにくいこと、人間の貢献が遍在し、与えられたものを構築することを説明。
講義VIIIでは、絶対的な有用性、世界の救済の二つの視点、プラグマティズムが改善主義であること、我々が現実を創造できること、なぜ何かが存在しなければならないのか、創造前の選択の仮定、健康的な回答と病的な回答、優しさと厳しさの宗教のタイプを説明。
意見・深い思考・質問
プラグマティズムは、事実と宗教、合理主義と実証主義の間の調停者としての役割を果たす。しかし、この調停のプロセスはどのように行われるのか?また、プラグマティズムが提供する解決策は、これらの対立する視点をどのように統合するのか?
プラグマティズムの真理観は、真理が経験を通じて我々を成功させる能力を意味すると述べている。しかし、この定義は真理の普遍性を否定するのではないか?また、真理が成長するという考え方は、真理が時間とともに変化するという意味なのか?
プラグマティズムとヒューマニズムの関係性について深く考える必要がある。プラグマティズムは人間の貢献が遍在し、与えられたものを構築すると主張するが、これはヒューマニズムの視点とどのように関連しているのか?
プラグマティズムと宗教の関係性についても考察する必要がある。プラグマティズムは改善主義であり、我々が現実を創造できると主張する。しかし、これは神の役割を人間に移すという意味なのか?また、これは宗教的な視点とどのように調和するのか?
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ニシオの研究ノートの断片との関連性
ニシオの研究ノートの断片は、主にプログラミングと個人情報保護に関するもので、直接的な関連性は見つけられなかった。しかし、プラグマティズムの視点からこれらの問題を考えることは可能である。例えば、プログラミングの問題は、真理が経験を通じて我々を成功させる能力というプラグマティズムの真理観に関連している。また、個人情報保護の問題は、事実と宗教、合理主義と実証主義の間の調停というプラグマティズムの役割に関連している。
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titles: PRAGMATISM, Hatena2009-07-15, Hatena2009-08-25, Hatena2008-07-25, RegroupからMovideaへ, Neochi
generated: 2023-08-18 02:51
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A New Name for Some Old Ways of Thinking
from whom I first learned the pragmatic openness of mind
and whom my fancy likes to picture as our leader were he alive to-day.
Lecture I. — The Present Dilemma in Philosophy
Lecture II. — What Pragmatism Means
Lecture III. — Some Metaphysical Problems Pragmatically Considered
Lecture IV. — The One and the Many
Lecture V. — Pragmatism and Common Sense
Lecture VI. — Pragmatism's Conception of Truth
Lecture VII. — Pragmatism and Humanism
Lecture VIII. — Pragmatism and Religion
Lecture I
The Present Dilemma in Philosophy
Chesterton quoted. Everyone has a philosophy. Temperament is a factor in all philosophizing. Rationalists and empiricists. The tender-minded and the tough-minded. Most men wish both facts and religion. Empiricism gives facts without religion. Rationalism gives religion without facts.
The layman's dilemma. The unreality in rationalistic systems. Leibnitz on the damned, as an example. M. I. Swift on the optimism of idealists.
Pragmatism as a mediating system. An objection. Reply: philosophies have characters like men, and are liable to as summary judgments. Spencer as an example.
Lecture II
What Pragmatism Means
The squirrel. Pragmatism as a method. History of the method. Its character and affinities. How it contrasts with rationalism and intellectualism. A 'corridor theory.' Pragmatism as a theory of truth, equivalent to 'humanism.' Earlier views of mathematical, logical, and natural truth. More recent views. Schiller's and Dewey's 'instrumental' view. The formation of new beliefs. Older truth always has to be kept account of. Older truth arose similarly. The 'humanistic' doctrine.
Rationalistic criticisms of it. Pragmatism as mediator between empiricism and religion. Barrenness of transcendental idealism. How far the concept of the Absolute must be called true. The true is the good
in the way of belief. The clash of truths. Pragmatism unstiffens discussion.
Lecture III
Some Metaphysical Problems Pragmatically Considered
The problem of substance. The Eucharist. Berkeley's pragmatic treatment of material substance. Locke's of personal identity. The problem of materialism. Rationalistic treatment of it. Pragmatic treatment. 'God'
is no better than 'Matter' as a principle, unless he promise more. Pragmatic comparison of the two principles. The problem of design. 'Design' per se is barren. The question is WHAT design. The problem of 'free-will.' Its relations to 'accountability.' Free-will a cosmological theory. The pragmatic issue at stake in all these problems is what do the alternatives PROMISE.
Lecture IV
The One and the Many
Total reflection. Philosophy seeks not only unity, but totality. Rationalistic feeling about unity. Pragmatically considered, the world is one in many ways. One time and space. One subject of discourse. Its parts interact. Its oneness and manyness are co-ordinate. Question of one origin. Generic oneness. One purpose. One story. One knower. Value of pragmatic method. Absolute monism. Vivekananda. Various types of union discussed. Conclusion: We must oppose monistic dogmatism and follow empirical findings.
Lecture V
Pragmatism and Common Sense
Noetic pluralism. How our knowledge grows. Earlier ways of thinking remain. Prehistoric ancestors DISCOVERED the common sense concepts. List of them. They came gradually into use. Space and time. 'Things.' Kinds. 'Cause' and 'law.' Common sense one stage in mental evolution, due to geniuses. The 'critical' stages: 1) scientific and 2) philosophic, compared with common sense. Impossible to say which is the more 'true.'
Lecture VI
Pragmatism's Conception of Truth
The polemic situation. What does agreement with reality mean? It means verifiability. Verifiability means ability to guide us prosperously through experience. Completed verifications seldom needful. 'Eternal' truths. Consistency, with language, with previous truths. Rationalist objections. Truth is a good, like health, wealth, etc. It is expedient thinking. The past. Truth grows. Rationalist objections. Reply to them.
Lecture VII
Pragmatism and Humanism
The notion of THE Truth. Schiller on 'Humanism.' Three sorts of reality of which any new truth must take account. To 'take account' is ambiguous. Absolutely independent reality is hard to find. The human contribution is ubiquitous and builds out the given. Essence of pragmatism's contrast with rationalism. Rationalism affirms a transempirical world. Motives for this. Tough-mindedness rejects them. A genuine alternative. Pragmatism mediates.
Lecture VIII
Pragmatism and Religion
Utility of the Absolute. Whitman's poem 'To You.' Two ways of taking it. My friend's letter. Necessities versus possibilities. 'Possibility' defined. Three views of the world's salvation. Pragmatism is melioristic. We may create reality. Why should anything BE? Supposedchoice before creation. The healthy and the morbid reply. The 'tender'and the 'tough' types of religion. Pragmatism mediates.