グラウンデッドセオリー
gpt.iconグラウンデッド・セオリー(GT)は、社会学者バーニー・グレイザーとアンセルム・ストラウスによって1960年代に開発された、質的研究のための方法論です。このアプローチは、データから直接理論を生成することに焦点を当てており、特に社会科学や看護学などで広く用いられています。GTは、現象の理解を深め、それに基づいて理論を構築することを目的としており、データ収集と分析を同時に行い、反復的なプロセスを通じて理論を発展させていきます。 In this article it is argued that attention to embodied experiencing enhances the quality of categorizing in the grounded theory method of qualitative research. George Lakoff and Mark Johnson’s model of experiential cognition is applied to the structural features of embodied categorizing, while Eugene Gendlin’s philosophy of experiential phenomenology is extended to use of embodied experiencing in the process of creating and evaluating categories. This use is demonstrated. The method’s procedure of categorizing is connected more tightly with its methodology, seen by the authors as methodical hermeneutics, and with its epistemology, seen as an accommodation of realism and relativism. The article concludes with practical implications for the practice of categorizing in the grounded theory method. gpt.icon
この記事では、質的研究のグラウンデッド・セオリー・メソッドにおいて、体験的経験への注目がカテゴライズの質を向上させると論じています。ジョージ・レイコフとマーク・ジョンソンの経験的認知モデルを体験的カテゴライズの構造特性に適用し、ユージン・ジェンドリンの経験的現象学の哲学をカテゴリー作成と評価の過程での体験的経験の使用に拡張しています。この使用法を実証し、方法論としての体系的ヘルメネウティクスおよび実在論と相対論の調和と見なされるその認識論と、より密接に結びつけています。記事は、グラウンデッド・セオリー・メソッドにおけるカテゴリー化の実践への実用的な意味合いで結論付けられています。