ゼドコミック5話にまつわる質疑応答集
Questions
1. The consumption of Yánléi has been described as intensive but short-living - so I guess it would be similar to drug use, actually. Is Yánléi a drug per definition?
2. Is there a reason why Kayn’s Shadow Tattoo on his right arm is white while Zed’ is black? Can someone chose the color the tattoos appear?
3. Do Zed’ tattoo have any meaning? It looks cool as hell but I couldn’t recognize any of the symbols.
4. I noticed that Kayn had his hair loose this issue while he had badly made ponytail all other issues before. Is there are hair code in Ionia?
1. ヤンレイの効果は強力だが短時間と記述されている―つまり実際にはドラッグ使用と同様だと推測する。ヤンレイの定義はドラッグなのか?
2. ケインの右腕にある影のタトゥーは白なのに、ゼドのタトゥーは黒である理由はあるのか? タトゥーの色は選べるのか?
3. ゼドのタトゥーには何か意味があるのか? ドチャクソかっこいいけど、意味のあるシンボルが刻まれているようには見えない。
4. ケインは前話までは髪を不器用な三つ編みでまとめていたけれど、5話では髪をほどいている。アイオニアでは髪型に何か意味があるのか?
1. I mean that depends on how you view drugs effects verse magics effects. This is almost a philosophical question so I don't have an answer exactly. But yes it is a substance you can use to gain benefit--but like any lore thing I work on-- power has price.
2. This was just sketched in on my notes as a cool idea-- placement probably matters but it is also probably part of a larger ritual. I describe them in locations and gave guideline for how it was done-- but that was just notes for the artists or concept artists. When possible I like to leave things like this open to other writers, artists, and teams to explore. (esp when there isn't time for me to explore them, like in this comic book). It makes the world feel lived in and open for latter exploration without restricting other teams. The color here also can be understood as bruising and the tattoo fading or being absorbed. One assumes only very dark colors are available (it is shadow magic after-all)
3. Yes, but I only gave outlines to the artist. Not I direct quote but I believe I wrote something like "It should feel ritualistic, angry, masculine, imply a level of self-hatred and, obviously, shadows and smoke" I think I attached some sample images too-- but Edgar made this up. Hopefully other teams will be able to further explore it. But that said this, like the shadow tattoos in general, this is here to make the world feel grounded and lived in (and tie into some larger rules about magic)... but I don't want to write every rule and custom, instead we want to imply to the reader that rules and customs exist. (Ultimately because we don't have time to explore that in this action driven medium but we basically can set up exploration later. )
4. Not exactly. There are fashion norms for the different regions and organizations, (and some have rigid rules) . But a minor goal for me with this comic and Warmother was to show that our characters exist in a world and thus their appearance changes for the weather, mood, location, culture, job, and through time. It makes it more real imo. Also one of the advantages of comics over a moba is character's canon costumes can change-- and can be explored safely and cheaply. So also hopefully if something gets done that's super awesome and people want it, we could import it back into the moba as a base or skin or at least use it in other products and media.
1への回答
魔法の効果に対してドラッグの効果をどのように見るかで違ってくると思います。これはほとんど哲学と言ってもいい問いなので、私にははっきりとした回答はできません。ええ、使うと何らかの恩恵が得られる物質ではあります―私が携わる物語ではいつでも―力には代償がつきものなのですが。
2への回答
ナイスアイディアとして私がノートに書き留めておいただけのものですが―タトゥーの位置も重要ですが、おそらくは大規模な儀式の一部でもあるのでしょう。タトゥーの位置を記述して、刻まれ方のガイドラインも書いておきました―ですが、これらはアーティストやコンセプトアーティストへの注釈に過ぎません。できるのならこういった要素については、他のライターやアーティストたち、物語担当のチームにとって、今後面白く膨らませることのできる余地として残しておきたいと思っています(このコミックのように、私がそれを詳述する余裕がない時は特に)。世界を生き生きとさせ、これから他のチームが豊かな想像力と創造力を発揮できるように。タトゥーの色についても、打撲痕や消えかけている最中という解釈ができます。とても暗い濃色もありうる、という推測のみが成り立ちます(なんだかんだ言っても影の魔法ですしね)。
3への回答
ええ、ですがアーティストには大まかな指示しかしていません。指示そのものはここに書きませんが、「儀礼的で、怒りをはらみ、力強く、自己に匹敵する自己嫌悪を内包する、はっきりとした影と煙の意匠」というようなことを書き、いくつかサンプル画像も添えておきました―ですが実際に作り上げたのはEdgarです。他のチームもこのようなものを今後作れたらいいなと思います。ですがもう少し言い添えておくと、影のタトゥーのようなものは大抵、世界がしっかりと根を張り生き生きとしているように(そして魔法についての大枠のルールに結びついているように)見せるためのものです……ここでルールや慣習をいちいち書きたくはありませんので、読者の皆さんにはそういったルールと慣習が存在する、と言っておくだけにします。(結局はつまり、こういった質問に応えて設定を詳細に作る余裕がないということなんですが、基本的には後々に設定を作れるようにしてもいます)
4への回答
わかりません。地域や所属組織によって標準的なファッションの違いはあります(厳格なルールがあることも)。私がこのコミックと「アヴァローサンの戦母」で設けた小目標として、キャラクターが確かに世界に存在するように、そして天候や雰囲気、場所、文化、職業、時間経過といったもので外見が変化する様子を描きたかったという点があります。こうすることで、描写がよりリアルになると思っています。MOBAと比べた時のコミックの利点として、キャラクターの公式な服装を変えてよいという点も挙げられます―ゲームでの服装変更を検討するよりも、低コストで安全に行えるのです。とっても素敵なものができて、皆さんがそれを欲しがるのであれば、スキンとしてゲームにそれを還元するとか、他の製品やメディアで使いまわすといったことも、できればいいなと思っています。
One of the things I always advocated for on Champion team was making new champs that revealed a different part of an existing character's story. (Warmachine did this on tabletop well) A new champion kit and model for the game...but the same person at a different part of their lives. So making a pre-gun Jhin as a strategic jungler who uses traps and knives. Making Kat and Garen, lovers on the run, a bot lane duo. Sejuani after bristle dies, Riven leader of the Noxican rebellion. (Not lore approved just spitballing -but you get the idea.) This way the old characters (and kits) still exist in game but we can advance their storylines, give fans new kits to try, and provide a base level of understanding on the kit, personality, and lore. (I.e Jhin would still have limited ammo of 4... but it becomes daggers. )
私が常にチャンピオンチームを支持する点のひとつに、新チャンピオン制作は、既存キャラクターの物語の別の側面を明らかにするものだということです(ボードゲームの「Warmachine」はこれをうまくやっています)。新チャンピオンのキットとモデルはゲームのものですが……その人生や生活にはさまざまな側面があります。なので、銃を持つ前のジンを作るとしたら、罠とナイフを使いこなす戦略的ジャングラーに。恋人同士になったカタリナとガレンを作るとしたら、ボットレーンデュオ。ブリストルが死んでしまった後のセジュアニや、ノクサス反乱軍を率いるリヴェン(以上は単なる例であって公式設定ではありませんが、言いたいことはなんとなく伝わると思います)。このようにすれば、古いキャラクター(とキット)をゲーム内に存在させつつも、彼らの物語を前進させ、ファンに新しいキットを試してもらい、キットの基本解釈や個性、物語を供給していくことができます(つまりジンの装弾数は4発です……たとえそれが短剣であってもね)。
さらなる質問
1. How did Shen and Zed found the Yánléi and more important: How did they knew how to use it?
2. What exactly happened before Zed left? Because we know that Shen himself dabbed with the Yánléi. It seems Zed wanted so desperately to leave, why did he have to make sure things had to end on a "bad term"?
3. What was Shen and Zed's relationship after Zed left but before he killed Kusho? Since Shen actually wanted to fight in the War as well, I could see both writing letter to each other. Or did the mentioned kiss between Zed and Yevnai broke their friendship?
4. If Shen actually wanted to fight in the war, why did he stayed with Kinkou? According to Zed, he actually could have convince him to join his new Order if he had played his card differently. Because I try to understand why Shen, after he tried to help in the war in secret, stopped doing it.
1. シェンとゼドがヤンレイを見つけた方法こそもっと重要だ。2人はどうやって使い方を知ったのか?
2. ゼドが均衡の守人を抜ける前に実際に起こったことは? シェン自身もヤンレイを使っていたから。ゼドがどうしても抜けたがっていたように見えるが、彼が最終的に「悪い結末」にしなければならなかったのはなぜ?
3. ゼドが抜けた後、しかしクショーを殺す前のシェンとゼドの関係はどんなものだった? 当時はシェンも戦争に参加したがっていたので、手紙を送り合っていたのではないかと思う。それとも、ゼドとイェヴナイ(訳注:ゼド2話に登場した、シェンの婚約者にしてゼドの恋人の女性)がキスをして親交を断った時に言及されていた?
4. もしシェンが戦争を戦ったとしたら、彼が均衡の守人に留まった理由は? ゼドによれば、彼が違ったやり方をしていれば、シェンも新しい団についてきてしまう自信があったということだった。戦争を終わらせるために秘密裏に活動したシェンが均衡の守人に留まる理由を考えたんだけども。
Group A Question 2, Yeah actually the tattoo culture for Yakuza and Triads is something we have to be hyper aware of in visual designs. There are a lot of international rules and rating restrictions surrounding tattoos for characters. (esp Korea, Japan and China.) So character's using tattoos is always risky part of any visual design for anything we do at riot and requires a lot of support from our Localization teams. It usually creates an extra step for our ratings and loc teams.
Group B
1. The original story and several other docs I've made state that Yanlei ichor is created by the quinlons as a by product for damning or limiting magic. (this goes back to work before Rakan and Xayah) . Actually storing it in temples or some-places being able to get rid of it (somehow) is more of the problem. From the human perspective it's the evil magic they don't want getting out. (Xayah would see it differently.)
2. I mean issue 6 is still a thing....
3. I actually had a draft where Shen and Zed had a talk during the war. Shen was worried about Zed (thinking he was taking too many risks), angry at his father's inaction, but also suspected Yevnai had feelings for Zed and that had something to do with the marriage being called off. It was meant to be bittersweet and show how even apart these two brothers relied on each other, but also they knew their lives and choices were sending them on separate paths. I liked the scene a lot actually... it was there to help build out the logic out showing that Shen was on the border of joining Zed. But 20 pages is a harsh mistress, and my original draft was 26 comic pages. I had to cut that scene and a very funny Akali action scene. (many, many comedic and badass Akali scenes had to be cut)
4. Ultimately, I think because Zed left. With Zed having been cast out and his father fighting a political battle within the Kinkou. If Shen left, or was caught helping the war effort, he would be really, really stabbing his father in the heart. He and Zed were exceptional, they were the presumed next generation of leaders (akali was still a child). He was needed by the Kinkou. 'Cause basically somebody still had to fight demons and ghosts. So I think Shen was really, really unhappy then and wanted out, but he stayed. His friend had left, his girl was leaving him (or had left), and the family and organization he'd grown up in was fighting internally. Maybe not in violence, but we can assume many angry emotional arguments were happening in the Kinkou's halls. So would you walk away from your dad? Your family? And the organization your family gave its life to? When they needed you the most? This is why I think Shen is a hero. Not because he obtained some perfect Buddha like state or wisdom... but exactly because he didn't. Because that job is hard... and Shen saw that someone had to do it. And even more importantly because Shen didn't want any of this: Shen didn't want to be the Eye of the Twilight. He doesn't want to limit all of his emotions. He doesn't want to look at the big picture. He doesn't want to be a leader of the order. He didn't want to stay with his dad. None of it. But for all of these things... he tried to be calm and do what he believed and what he had been taught to believe the right thing was. So... both now and back then, I think Shen is a man desperately trying understand what the right thing to do is. And I think Shen is a man desperately trying to do the right thing, even though its cost him everything he ever wanted... Because ultimately i just think that is a more heroic and human character than a perfect Buddha. (Not that I don't like Buddha... but you get the idea.)
グループAの2番目の質問について、確かにタトゥーはヤクザや三合会の文化で、ビジュアルデザインとして私たちは彼らをとても意識しています。タトゥーのあるキャラクターについては、国際的なルールとレーティング制限がとても多いのです(特に韓国・日本・中国では)。なのでタトゥーのあるキャラクターはビジュアルデザイン面で常にリスクをはらんでいて、Riotで世に出す際にはローカライズチームに大いに助けてもらっています。タトゥーは大抵、レーティングとローカライズチームに余計な手間を加えてしまうものです。
質問1への回答
もともとのストーリーと、私が作った別の文書では、ヤンレイはquinlonから抽出される分泌液で、副次効果として魔法を消したり制限したりする作用があると書いてありました(これについてはラカンとザヤ以前から制作作業をしていました)。ヤンレイを保存している寺院や、(何らかの方法で)ヤンレイを入手できる場所が、実際にはもっと問題になっています。人間の視点からすれば、外に出したくない邪悪な魔法ということです(ザヤから見ればまた違うものでしょう)。
訳注:ゼド第1話の質疑応答で「ヤンレイとはゼドが率いる一団の名前であり、"涙" という意味でもある。つまり "影の涙" の涙の部分の単語。ヤンレイはゼドとその弟子たちが影の魔法を使えるようにする薬品の名でもある(タトゥーに擦り込まれている)」という要旨のコメントがWAAAARGHbobo氏よりあった。
質問2への回答
第6話がまだ待っています……
質問3への回答
戦争中にシェンとゼドが交わす会話の下書きを書きました。シェンはゼドを心配していて(ゼドが取ったリスクが多すぎると考えていた)、自分の父親が何も行動を起こさないことに怒っていたものの、イェヴナイがゼドに対して抱く感情についても疑っており、彼女と結婚すべきではないのかもしれないと思っていました。結局はほろ苦い結末をたどり、互いに支え合っていたこの兄弟たちは離れることになってしまいますが、自分たちの人生と選択が別々の道を歩ませたのだと、2人も承知していました。このシーンが本当に好きです……シェンはゼドと活動を共にする境界線上にいたということを示すことができたでしょうから。残念ながらこの下りに20ページを使ってしまうのは非常に厳しく、私が書いたもともとの下書きではコミックで26ページにまで膨らんでしまっていました。このシーンと、アカリの愉快なアクションシーンについてはカットすることになったのです(コメディタッチで悪ぶっているアカリのシーンがそれはもうたくさんカットされました)。
質問4への回答
究極的には、それはゼドが去ったからでしょう。ゼドが追放され、彼の父だったクショーは均衡の守人内で内部争いを繰り広げました。シェンが抜ける、もしくは戦争に関わってしまっていたら、心の中では自らの父親を刺し殺したくてたまらなくなったでしょう。彼とゼドは次世代のリーダーと目されていたため、争いからは除外されていました(当時のアカリはまだ子供)。シェンは均衡の守人に必要な人間だったのです。悪魔や悪霊と戦わなければならない人間が必要だったからです。なのでシェンはひどく不満に思っていて、均衡の守人から出たかったでしょうが、それでも留まったのだと思います。彼の友は去り、婚約者も去り、彼が育った家族と組織は内部で争いを続けていました。暴力をぶつけ合う争いではなかったでしょうが、均衡の守人の集会場では怒気に満ちた言い争いがたくさんあったでしょう。そんな中で、父を見捨てることができますか?家族を見捨てることが?自分の家族が身をささげてきた組織を見捨てることが?自分を最も必要としている時に?これこそが、私がシェンを英雄だと考える理由です。ブッダのように完璧な感情抑制や知恵を手に入れた人間なのではなく……それでも彼が均衡の守人を見捨てなかったからです。務めは厳しいものですし……シェンは誰かがやらねばならないとわかっていたからです。さらに言えば、シェンは「黄昏の瞳」になんてなりたくなかったし、自分の感情全てを抑制したくもなかったし、大局を見て行動したくもなかった。均衡の守人の指導者にもなりたくなかった。父の傍にもいたくなかった。全てやりたくなかったのです。でもこれら全てのために……彼は務めて黙し、自身が信じるものと、正しく信じるべきと教えられたもののために尽くしたのです。ですので……現在と過去を振り返れば、シェンは正しくなすべきことを理解しようと全力を尽くしてきた人間だと思います。シェンは正しいことを成そうとする人間で、その代償が彼の欲するあらゆるものだとしても、それを成そうとすると思います……。そうすることこそが、完璧なブッダ的人物よりも人間味を感じさせる英雄像なのだ、私はそう考えます(ブッダを嫌いなのではなく、わかりやすい例として使いました)。