A Retrospective Autoethnography Documenting Dance Learning Through Data Physicalisations
Authors Info & Claims
DIS '24: Proceedings of the 2024 ACM Designing Interactive Systems Conference
Pages 2357 - 2373
We present a retrospective autoethnography grounded in data-driven design. The first author collected her movement data and subjective experience of learning the dance repertoire of modern dance pioneer Isadora Duncan, which together were encoded into the design of a set of plaster artefacts physicalising her embodied dance learning progression. The artefacts reflect the first author’s bodily transformation, mirroring her transition from discomfort to ease, and changes in her expressive capabilities. Our method offers an alternative to documentation of embodied learning through design. Throughout our design process we leverage on the movement data, the field notes and the first author’s memory of her journey, all of which constitute entangled and complementary input into her experience of dance learning. We show that the data physicalisations provided a gateway into the intangible experience and allowed for a deep and reflexive understanding of our dataset.
私たちは、データ駆動型デザインに基づく回顧的オートエスノグラフィーを提示する。第一著者は、モダンダンスの先駆者であるイサドラ・ダンカンのダンスレパートリーを学ぶ際の自身の動きのデータと主観的な経験を収集し、それらを、彼女の身体化されたダンス学習の進歩を物理的に表現する石膏の人工物のデザインに組み込んだ。これらの人工物は、第一著者の身体の変容を反映し、彼女の不快感から安らぎへの移行、そして表現能力の変化を映し出している。私たちの手法は、デザインを通じて身体化された学習を記録する代替手段を提供する。デザインプロセス全体を通して、私たちは動きのデータ、フィールドノート、第一著者の学習の旅の記憶を活用した。これらはすべて、ダンス学習の経験に絡み合い補完的なインプットをもたらす。私たちは、データの実体化が形のない経験への入り口となり、私たちのデータセットに対する深い内省的な理解を可能にしたことを示す。